PRESSMEDDELANDE: Svenska folkets favoritlakrits 2012 är dansk

Årets vinnare av Svenska Folkets Favoritlakrits är Lakrits A – Choc Coated Liquorice från danska Lakrids by Johan Bülow. ”Över 150 olika produkter fick röster i årets tävling, en ökning med 50 % från ifjol”, berättar Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. På Lakritsfestivalen 21-22 april bjuds det på varma, nygjorda Lakrits A.

Vinnaren i tävlingen Svenska Folkets favoritlakrits 2012 är Lakrids by Johan Bülows Lakrits A – Choc Coated Liquorice. Svensk återförsäljare är Chokladhuset i Limhamn. Lakrits A är en pralin med iransk och afghansk lakrits täckt av lyxig belgisk mjölkchoklad och som sedan rullas i lakritspulver. Produkten fick 10 % av rösterna.

”Att täcka mjuk lakrits med mjölkchoklad är en tradition från Island, något som nu på senare år blivit mycket populärt även hos oss i resten av Norden”, säger Tuija Räsänen, Lakritsfestivalens arrangör.

Förra året lanserade Lakritsfestivalen tävlingen Svenska folkets favoritlakrits. Huvudmålet var att på årlig basis ta reda på vilken lakritsprodukt som flest svenskar föredrar. Då vann Tyrkisk Peber från Fazer. Ett sekundärt mål har blivit att se hur många olika produkter som får röster. Detta eftersom lakritsälskare oftast är mycket bestämda över till exempel koncistens, om produkten ska vara sött eller salt osv.

”Röstande steg i år, från över hundra olika produkter 2011 till över 150 olika produkter i år”, berättar Mike Räsänen som ansvar för tävlingens genomförande.  Detta kan ses som ett tecken på en mycket snabbt växande marknad för lakrits.

Lakrids by Johan Bülow startades på Bornholm 2007. Företagesidéen var att lyfta fram handgjord lakrits som delikatess. Under Lakritsfestivalen 21-22 april kommer företaget att finnas på plats för att ta emot utmärkelsen Svenska Folkets Favoritlakrits. I företagets monter kommer besökarna att få se hur lakritstillverkningen av Lakrits A går till samt smaka när pralinerna är härligt färska och småvarma.

Läs allt pressmaterial i vårt pressrum på Mynewsdesk!

This entry was posted in Lakrits. Bookmark the permalink.

4 Responses to PRESSMEDDELANDE: Svenska folkets favoritlakrits 2012 är dansk

1. Pingback: Svenska Folkets Favoritlakrits Lakrits A Choc Coated Liquorice | Ninasmat bloggen

2. Tino Stølstrup Olesen says:

Det er ganske fortjent. Har selv været Johan Bülow-amsasadør i deres Concept Store i Magasin i København og firmaets ansatte er både snälla og åbne overfor nye varianter. Og så gør de rigtig god lakrids. Tackar, Lakrids by Johan Bülow! :-)

3. Pingback: Kladdkaka med lakrits | Spot and Tell

4. Ulrika says:

Hurra!!!! Grattis till Danskarna!!!