PRESSMEDDELANDE: Sveriges favoritlakrits 2013

Favoritlakrits2

Tidigare år har Tyrkisk Peber från Fazer och Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow vunnit. Vilken lakritsprodukt blir svenska folkets lakritsfavorit 2013? Nomineringsperioden pågår under hela mars. Finalen genomförs på Lakritsfestivalen 20-21 april med festivalbesökarna som domare.

Lakritsfestivalens tävling Svenska Folkets Favoritlakrits startade 2011 och byter i år namn till Sveriges favoritlakrits. Samtidigt förändras reglerna så att en interaktiv final med fem finalister tillkommer under Lakritsfestivalen 20-21 april på Annexet vid Ericsson Globe.

Vinnare 2012 blev Lakrids by Johan Bülows Lakrids A, en chokladöverdragen sötlakrits rullad i lakritspulver, som fick tio procent av rösterna. ”Försäljningen av A gick upp med tjugo procent på den svenska marknaden under 2012 och vinsten bidrog säkert till detta”, berättar Johan Bülow, grundare av succéföretaget Lakrids by Johan Bülow. I Sverige företräds företaget av Chokladhuset i Limhamn.

Tävlingens huvudsyfte är att en gång om året ta reda på vilken lakritsprodukt som Sveriges lakritsälskare föredrar. Ett sekundärt mål har blivit att se hur många olika produkter som får röster på den växande lakritsmarkanden.

”Det är en intressant tävling eftersom det alltid är svårt för lakritsälskare att välja bland sina favoriter”, säger Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. 2012 fick över 150 olika produkter röster, vilket var en ökning med femtio procent från året innan. Inspirationen till tävlingen kommer från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia Award. Sedan 2012 delas ett lakritspris även ut i Danmark.

Nomineringen av lakritsprodukter pågår under hela mars via webbformulär på Lakritsfestivalens hemsida eller via e-post till tavling@favoritlakrits.se. Alla lakritsprodukter som finns i handeln idag kan nomineras. Bland de som nominerar en produkt vinner tre personer en lyxig presentpåse innehållandes de fem finalisterna.

Välkommen att besöka Lakrtisfestivalens pressrum på Mynewsdesk för att se alla pressmeddelanden och övrigt pressmaterial!

This entry was posted in Lakrits. Bookmark the permalink.

Comments are closed.